Drie onderzoeken van het UWV geven inzichten over succesfactoren, scholing van mensen met een arbeidsbeperking, en scholingsmogelijkheden voor WGA’ers.
Succesfactoren voor post-initiële arbeidsmarktgerichte scholing
Het rapport “Succesfactoren voor post-initiële arbeidsmarktgerichte scholing” laat zien wat er goed gaat, maar ook wat er beter kan, bij de scholing van WW’ers, WGA’ers en mensen in de Ziektewet. 79% van de scholingstrajecten is afgerond met een diploma of certificaat. 60% van de mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering vond na een scholingstraject een betaalde baan.
Scholing van UWV-klanten met een arbeidsbeperking
“Scholing van UWV-klanten met een arbeidsbeperking” brengt in beeld welke scholing UWV-klanten met een arbeidsbeperking in de WGA, Wajong, en Ziektewet krijgen. De scholing sluit goed aan op de arbeidsmarkt, maar bureaucratische prosessen belemmeren vaak succes.
Extra scholingsmogelijkheden voor WGA’ers
“Extra scholingsmogelijkheden voor WGA’ers” toont de kijk op scholing voor WGA’ers vanuit het perspectief van klanten, werkgevers, scholingsinstellingen, re-integratiebedrijven, en andere betrokkenen. 90% van de scholing is non-regulier. Goede coaching is een cruciale factor in het slagen van leer-werkcombinaties.
Op dit moment loopt er een vierde onderzoek naar de effecten van het scholingsbudget WW. Zodra dat verschijnt besteedt NRTO hier ook aandacht aan.
Succes doet geloven! Deze onderzoeken laten vooral zien dat voor iedereen geldt: leren loont!
– Ria van ‘t Klooster, directeur NRTO