Op maandag 25 november 2024 waren Hanneke Vullings vennoot bij NRTO-lid Helder & van Pas en Bozèna van Trigt (senior beleidsadviseur bij de NRTO) aanwezig bij de Expertsafari Kinderopvang. De Expertsafari maakt deel uit van een innovatief beleidstraject van het ministerie van SZW om te onderzoeken hoe de samenwerking tussen ouders en pedagogisch professionals kan worden gestimuleerd.
Aanleiding expertsafari
Uit onderzoek blijkt dat pedagogisch partnerschap – waarbij ouders en pedagogisch professionals samenwerken aan de opvoeding van kinderen – een cruciale rol speelt in het verhogen van de kwaliteit van kinderopvang. Dit partnerschap draagt direct bij aan de ontwikkeling van kinderen. Toch vermoedt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat in de praktijk te weinig wordt geprofiteerd van de voordelen die deze samenwerking kan bieden. Ondanks dat ouderparticipatie wettelijk is vastgelegd, signaleren verschillende bronnen (o.a. Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang) een daling in de betrokkenheid van ouders bij de kinderopvang.
Dit is een gemiste kans, zowel voor de kwaliteit van de opvang als voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom wil de Directie Kinderopvang onderzoeken hoe pedagogisch partnerschap een krachtige impuls gegeven kan worden. Er is momenteel nog onvoldoende inzicht in hoe ouders en pedagogisch medewerkers dit partnerschap ervaren, en wat hun verwachtingen, behoeftes en uitdagingen hierbij zijn.
. Doel is om kinderopvangorganisaties te stimuleren pedagogisch medewerkers beter te ondersteunen, zodat zij het maximale uit dagelijkse interactiemomenten (zoals het brengen en ophalen van kinderen) kunnen halen. Dit draagt bij aan een sterker partnerschap tussen ouders en pedagogisch professionals, wat direct de kwaliteit van kinderopvang en de ontwikkeling van kinderen bevordert.
De ervaring van Helder & Van Pas
Helder & Van Pas is een opleider die zich richt op brede werkgeversdienstverlening. Ze bieden diverse scholingen op het gebied van bedrijfsvoering, pedagogiek, wet- en regelgeving, en organisatievaardigheden, gericht op een scala aan professionals binnen de kinderopvang, zoals pedagogisch medewerkers, maar ook managers en planners.
Met hun aanpak richten ze zich specifiek op:
- Het verbeteren van de kwaliteit en beschikbaarheid van kinderopvang
- Bewustwording van en kennis over wet- en regelgeving
- Het versterken van het strategisch en operationeel vermogen van kinderopvangorganisaties.
Samen verantwoordelijk
Volgens Helder & Van Pas begint pedagogisch partnerschap al bij het eerste klantcontact, dat vaak plaatsvindt bij de kindplanning en niet direct bij pedagogisch medewerkers. Zij benadrukken dat het noodzakelijk is om ook andere medewerkers binnen kinderopvangorganisaties scholing te bieden, aangezien zij een belangrijke rol spelen in het vormgeven van een sterk partnerschap met ouders.
Daarnaast stellen ze dat kinderopvang geen geïsoleerd systeem is, maar sterk verbonden is met bredere maatschappelijke structuren, zoals arbeids- en onderwijspatronen. Om blijvend te voldoen aan de toenemende vraag naar kinderopvang is het essentieel om op verschillende “systeemknoppen” te drukken en anders te denken over het aanbod. Door flexibele oplossingen en het beschikbaar stellen van meer aanbod kunnen kinderopvangorganisaties beter inspelen op de behoeften van ouders en kinderen. Kortom, zet niet in op een lapmiddel maar investeer in een lappendeken zodat een gevarieerd aanbod ontstaat passend bij het talent van de werknemer en de behoefte van de organisatie. Maak Leven Lang Ontwikkelen onderdeel van de organisatiecultuur!