Praktijkleren biedt voor velen een waardevolle manier om zich te ontwikkelen binnen hun vakgebied. ORGB, lid van de NRTO, laat zien hoe zij hun deelnemers ondersteunen bij het opdoen van praktijkervaring, met als doel een succesvolle carrière in het onderwijs. In dit artikel belichten we de reis van Souhaila (20 jaar) die van praktijkonderwijs stap voor stap doorgroeit. Zo ging zij van praktijkonderwijs naar mbo 1, mbo 2 (Helpende Zorg & Welzijn) naar klassenhulp is en werkt ze hard aan de vervolgstap: onderwijsassistent.
Souhaila’s weg naar haar droombaan in de klas
Souhaila had altijd de droom om voor de klas te staan, maar de weg daarnaartoe is niet eenvoudig. Via het praktijkleren bij ORGB kreeg zij de kans om in de praktijk te leren en te ervaren wat het betekent om in het onderwijs te werken. Door de combinatie van theorie en praktijkervaring ontwikkelde ze niet alleen de benodigde kennis, maar ook de vaardigheden die cruciaal zijn voor het lesgeven. Bij ORGB werd zij begeleid door ervaren professionals die haar stap voor stap hielpen om zich te ontplooien. Deze begeleiding was van onschatbare waarde, omdat het haar in staat stelde om met vertrouwen haar rol als onderwijsprofessional in te vullen. Haar harde werk en inzet leidden ertoe dat zij nu werkt als klassenhulp, waarbij de volgende stap onderwijsassistent is. Lees hier meer over haar leercarrière vanuit Souhaila’s perspectief.
‘Ik heb altijd voor de klas willen staan. Maar het leren lukte niet goed. Vooral rekenen vond ik moeilijk. In de bovenbouw van de basisschool kon ik het niet meer volgen. In groep 7 ging ik met mijn ouders in gesprek met de leerkracht en die vroeg ons wat we van praktijkonderwijs vonden. Ik twijfelde eerst wel. Al mijn klasgenootjes gingen naar het vmbo. Maar eenmaal op de praktijkschool was er eigenlijk gewoon rust. Ik snapte de leermethodes beter, ik ging vooruit met rekenen. En het was fijn dat het een klein klasje was.’
Van klassenhulp naar onderwijsassistent: in de praktijk met maatwerk en begeleiding lukt het wel!
Via een mbo-opleiding in de derde leerweg werkt Souhaila nu als klassenhulp, waarbij ze kinderen helpt met hun werkjes of extra ondersteuning geef bij rekenen of taal. “Souhaila leert door na te doen, ze is opmerkzaam en observeert goed”, aldus Marian Starkenburg. “Daarom is praktijkleren ook ideaal voor haar”. Er was geen passende opleiding behalve de Mbo-opleiding helpende zorg en welzijn. Daarnaast bood de koepel, waaronder de basisschool valt, een intern traject tot onderwijsassistent aan. ORGB heeft van beide trajecten één opleiding gemaakt, daarvoor de praktijkopdrachten herschreven en passende keuzedelen geselecteerd. Echt maatwerk dus. Dankzij de opleiding van ORGB en de intensieve begeleiding die zij kreeg, behaalde Souhaila haar certificaat en werd zij intern onderwijsassistent. Lees hier meer over dit proces vanuit het oogpunt van Marian Starkenburg, directeur basisschool De Zevensprong.
‘Het opleidingsniveau voor Praktijkleren verschilt. We hebben momenteel een stagiair die op 14-jarige leeftijd gestopt is met het voorgezet onderwijs. Maar we hebben ook wel eens vmbo- of havo-scholieren gehad. Praktijkleren kan ook een tijdelijke oplossing zijn om toch een mbo-opleiding te gaan doen of weer op te pakken. Ik kijk graag mee hoe we het beste in iemand naar boven kunnen halen.’
Het belang van praktijkleren in de derde leerweg
Praktijkleren in de derde leerweg biedt een pad voor mensen die zich willen ontwikkelen binnen hun vakgebied en behoefte hebben aan maatwerk. Praktijkleren in de derde leerweg stelt hen in staat om te leren terwijl ze werken, waardoor vaardigheden en kennis direct in de praktijk toegepast kunnen worden. Door middel van praktijkleren kunnen deelnemers niet alleen waardevolle werkervaring opdoen, maar ook certificaten en kwalificaties behalen die hen verder helpen in hun loopbaan. De persoonlijke begeleiding die een opleider als ORGB biedt, zorgt ervoor dat een deelnemer de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn. De deelnemer staat centraal.
Maatwerk en de deelnemer centraal bieden kansen in deze arbeidsmarkt.
Bovenstaande succesverhaal toont aan dat praktijkleren in de derde leerweg een krachtig middel is om mensen te helpen bij het realiseren van hun ambities. Als NRTO horen wij graag over leden die op deze manier bijdragen aan kraptesectoren. “ORGB zet hierbij de lerende centraal en biedt maatwerk. Zo dragen zijn bij aan een sterke en gekwalificeerde beroepsbevolking” aldus senior beleidsadviseur Bozèna van Trigt.