Home » Algemeen » ICCU: een loket voor IT-opleidingen en een win-win voor de regio

ICCU: een loket voor IT-opleidingen en een win-win voor de regio

Dit bericht verscheen eerder op de website van Katapult: Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven via een publiek private samenwerking (pps) wordt vaak gezien als dé oplossing voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en de sociaaleconomische opgave in een regio. Binnen het Katapultnetwerk willen we daarin zoveel mogelijk partijen betrekken om de processen te versnellen en intensiveren en de wisselwerking tussen betrokkenen maximaliseren.

In deze artikelenreeks zetten we samen met de NRTO de schijnwerpers op goede voorbeelden van samenwerkingen tussen private bij de NRTO aangesloten opleiders en publiek gefinancierde onderwijsinstellingen binnen een onderwijs-pps, ter inspiratie voor andere pps’en. Er is namelijk veel te winnen door op deze manier publiek en privaat de krachten te bundelen, niet in de laatste plaats voor studenten en het werkveld.

ICCU: een loket voor IT-opleidingen en een win-win voor de regio.

ICCU staat voor IT Career Centre Utrecht en is een samenwerking tussen NOVI Hogeschool (particuliere opleider), Hogeschool Utrecht en ROC Midden Nederland. ICCU is opgericht om het tekort aan professionele IT’ers op de arbeidsmarkt in Utrecht te dichten door het werkveld samen te brengen met iedereen die wil starten of doorstromen in de IT. Kortgezegd: een geïnteresseerde meldt zich bij ICCU en wordt daarna naar de best passende opleiding geleid, waarbij de regio profiteert. 

Naar een mooie doorloop van opleiden in de breedte en diepte 

De U-TECH community in Utrecht is de aanstichter. Dit netwerk heeft als ambitie om bedrijfsleven, overheid en opleiders samen te brengen voor het behoud en aantrekken van ICT-talent. Concreet wilde men in de regio aan de slag met mensen opleiden richting de IT. Daarvoor was een regionale IT-opleider nodig en heeft U-TECH zowel NOVI als de HU parallel aan elkaar benaderd met dezelfde vraag: “We denken zowel aan NOVI als aan de HU, dit is een ingewikkelde keuze, het zou makkelijker zijn als er helemaal geen keuze nodig zou zijn.”

George Vlug, directeur NOVI, herinnert zich: “Ik zat al geruime tijd bij het Utrechtse verband voor de IT-arbeidsmarkt, de voorloper van U- TECH-community. Aanvankelijk had ik geen direct contact met de HU, maar het signaal vanuit U-TECH was genoeg om met de HU  in gesprek te gaan. We vonden het allebei wel een aantrekkelijke gedachte om samenwerking te verkennen en te ontwikkelen”.

Het eerste praktische idee was om het aanbod bij elkaar brengen. NOVI en HU bleken over een complementair aanbod te beschikken. Maar er ontbrak ook nog een aspect in het aanbod en daarom vroegen ze het ROC erbij. Zo ontstond één loket voor zowel mensen die willen instromen in de IT als voor mensen die in de IT een extra stap willen maken.

Samen formuleerden ze twee architectuurregels voor de samenwerking:  

  • We leiden breed op en we brengen mensen functiegericht richting de IT 
  • We besteden evenredig veel aandacht aan nieuwe instroom als aan mensen die binnen de IT willen doorstromen naar bovenliggende functies 

Samenwerken zonder ingewikkeldheden met steun van de regio

NOVI, HU en ROC Midden Nederland zijn gestart met een light samenwerkingsovereenkomst en deze is inmiddels ook al stilzwijgend verlengd.  “Kenmerkend voor dit initiatief is dat er meteen is doorgeschakeld naar concrete acties gericht op deelnemers en er vooraf niet te veel tijd gestoken is in het bedenken van randvoorwaardelijke zaken als gebouw en organisatiestructuur”aldus Mirjam Bosch, directeur Tech-Campus van het ROC.

Deze no-nonsense en actiegerichte benadering blijkt ook uit hoe de governance is opgezet. ”We hebben een stuurgroep die uit ons drieën bestaat”, aldus André Veelders, opleidingsmanager HU. ” Wij komen drie tot vier keer per jaar bij elkaar om de samenwerking goed te houden en de doelstellingen te bewaken. Het is een los/vast samenwerkingsverband. Los vanwege het ontbreken van ingewikkelde organisatiestructuren en vast, omdat we alles met elkaar bespreken. De kracht van onze samenwerking is openheid en vertrouwen”.

Daarnaast is de regio een factor van betekenis geweest. De regio heeft de ambitie geformuleerd om meer IT’ers op te leiden en de opleiders bij elkaar gebracht. Het is immers niet praktisch als aanbieders in die regio elkaar in de weg zitten en beconcurreren. Het is ook efficiënter voort regionale partijen als UWV en gemeenten om met een samenwerkende opleider gesprekken te voeren. Dat had bovendien substantiëlere uitkomsten als gevolg.

Eentje erbij voor ICCU 

Voor de uitvoering zet ieder van de drie partners een eigen projectleider in en plaatst daarom heen de studieadviseurs en de marketing- en communicatie-mensen. Wat wel centraal geregeld hebben is dat er maar één website, één aanmeldportaal, één Facebook- en LinkedIn -pagina is. Aan de buitenkant herken je alleen ICCU.

Als iemand zich bij ICCU  inschrijft kijkt één van de projectleiders bij welke opleiding deze persoon het beste past. André: “Die ziet dan bijvoorbeeld: dit is iemand voor NOVI. Dan kom je in het bakje NOVI terecht. Blijkt het toch niet te passen, wordt diegene doorgeleid naar de HU of het ROC. Het motto was en is nog steeds: mooi dat deze persoon een ICT-opleiding gaat volgen; eentje erbij voor ICCU!”. Inmiddels zijn er sinds de start zo’n 200 extra mensen opgeleid. 

De impact van ICCU als samenwerkingsverband tussen particulier en publiek onderwijs is groter dan dit aantal. Mirjam geeft daarvan een voorbeeld: ”NOVI  heeft een bootcamp-aanpak. Wij hebben nu voor één van onze opleidingen een stuk van het programma teruggebracht naar een bootcamp van zes maanden. En dat hadden wij nooit op deze manier kunnen doen op deze manier als wij niet in ICCU hadden gezeten. Dus in die zin leer je gewoon heel veel van elkaar. En dat maakt de samenwerking ook krachtiger.”. 

Door ontwikkelen na de subsidie 

In het begin lag de focus vooral op doelgroepen van het REACT-programma. Met deze regeling stimuleert de Europese Unie een groen, digitaal en veerkrachtig herstel van de regionale economie.  George: “Maar die regeling kwam op een goed moment ten einde. Daarom zijn we ons gaan heroriënteren. We zijn met werkgevers het gesprek aangegaan over: wat zouden we voor jullie kunnen betekenen? In twee mooie sessies ontwikkelden we de gezamenlijke pitch voor werkgevers en inventariseerden we welke werkgevers met ons opleidingsconcept matchen. Een eerste ronde van gezamenlijke bedrijvengesprekken heeft inmiddels plaatsgevonden”.

De insteek bij de gesprekken is om te achterhalen waar nou eigenlijk de pijn zit bij een bedrijf. Vaak gaat het natuurlijk om het weten aantrekken en behouden van IT-personeel maar hoe dat te tackelen verschilt per bedrijf. Gezamenlijk wordt gekeken welke oplossing qua opleiden gevonden kan worden en daarbij wordt niet geredeneerd vanuit ieders studiegids of opleidingsassortiment.  Behalve het bieden van een gezamenlijk loket, vindt dus binnen ICCU gezamenlijke marktverkenning en bewerking plaats. Dus samen gevoel krijgen voor en op zoek gaan naar waar vraag naar is en dat dan weer vertalen in een aanbod. Dat kan iets compleet nieuws zijn, maar ook een combinatie van opleidingsaanbod vanuit de partners. En dat levert uiteindelijk weer “eentje voor ICCU” op.

De website van de NRTO maakt gebruik van cookies
Cookies Instellen
Aanvaard alle cookies
De website van de NRTO maakt gebruik van cookies.
Cookies instellen
Aanvaard alle cookies