Op 1 oktober vond de bijeenkomst: “Are you Digital? Samen bouwen aan een digitale toekomst” plaats.
Tijdens deze online sessie deelden Iris Koolen, Marco Derksen en Muriel Serrurier Schepper hun kennis over de digitale transitie. Aangesloten waren verschillende aanbieders van opleidingen en trainingen.
Het doel van deze bijeenkomst was om de deelnemers kennis te laten maken met de technologische mogelijkheden van nu. Onderwerpen zoals AI (kunstmatige intelligentie) en algoritmes werden gekoppeld aan praktische toepassingen voor opleiders zoals leerlingen die met het gebruik van spraakherkenning leren schrijven op de computer. Of wat dacht je van een digitale leeromgeving die jou traint op je eigen niveau en snelheid?
De digitale transitie is een interessant en actueel thema voor de NRTO-leden, want de manier waarop we werken en leren verandert. Elke organisatie bevindt zich in de transitie van een analoge naar een digitale -data-gedreven organisatie.
Het succes van deze transitie wordt bepaald door de mensen die weten hoe je nieuwe technieken toepast. Dat geldt ook voor opleiders, de deelnemer zijn zich ervan bewust: 90% van de “Are you Digital” deelnemers denkt dat AI impact gaat hebben op opleidingen. En de grootste uitdaging is volgens hen de vaardigheden en kennis die zij met technologie hebben te upgraden.
Van kladblok naar laptop
De digitalisering van het onderwijs neemt grote sprongen nu we door corona de fysieke aanwezigheid in opleidingen vervangen door online lessen waar dat kan.
Daarnaast, is het klassieke kladblok passé. Zonder laptop kun je zelfs op de basisschool al niet meer meedoen. Dit geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de scholen zelf. Invloeden zoals de exponentiële groei van dataopslag en het goedkoper worden van technologie maken het gebruik van deze technologische middelen steeds laagdrempeliger voor ieder.
Tegenwoordig loop je als opleider zonder laptops of online lesomgeving achter op de concurrentie en de behoefte van de markt. Met digitaal in het leslokaal kun je data-gedreven werken, dat wil zeggen dat je alle data die je krijgt gebruikt om de lessen beter aan te laten sluiten op de behoeftes van de gebruiker.
Data-gedreven onderwijs zorgt vervolgens weer voor
- een betere aansturing van de les
- een groter communicatief bereik
- en meer automatisering van dagelijkse handelingen.
We zien het gebruik van technologie ook steeds meer terug in de private opleidingensector, maar werken vaak nog bij voorkeur middels fysieke bijeenkomsten.
Het motto is: digitaal waar het kan, face to face waar het moet!
Een grote opgave
Nederland innoveert, het opleiden wordt verrijkt met nieuwe mogelijkheden en het werkt ook nog eens effectiever en doeltreffender. Dit is in vele opzichten natuurlijk positief. Dit gaat echter niet vanzelf. Het is natuurlijk een grote opgave voor aanbieders van opleidingen en trainingen om zo’n transitie in goeden banen te laten leiden.
Naast dat het een financiële investering is, is het ook een strategisch vraagstuk.
- Hoe kies je het juiste platform om je lessen op te faciliteren?
- Waar moet je op letten bij het gebruik van algoritmes?
- En hoe ga je veilig met de gegevens van je leerlingen om?
Daarnaast is de digitale vorm van lesgeven ook wennen voor de docenten en deelnemers. Technische storingen duiken op, ze moeten om leren gaan met verschillende systemen en sommigen verkiezen toch het oude systeem boven het nieuwe. Je zou kunnen zeggen dat de deelnemers en trainers de eerste jaren van de transitie het proefkonijn zijn.
Tegelijkertijd zijn zij ook de eersten die hier de vruchten van plukken. Daar wil NRTO hen ook bij faciliteren. Zo vondt er 14 november 2020 de taaltrainersworkshop plaats. Deze workshop van Laura van den Ouden stond geheel in het teken van u: de online- werknemer
Welk digitaal lesmiddel past bij mij?
De transitie beperkt zich niet alleen tot laptops in het leslokaal. Er is een heel spectrum van digitaal-gedreven opleidingsmateriaal bijgekomen.
- Op Youtube vind je tal van gratis tutorials en webinars
- Met de app Duolingo leer je op elk moment van de dag een taal
- En op de Codam-ademy leer je gemakkelijk op je eigen tempo programmeren.
Dit zijn maar een aantal voorbeelden. Aanbieders van opleidingen en trainingen staan daarom voor belangrijke keuzes. Welke leermethode willen zij gebruiken? Waar zijn hun leerlingen het meest bij gebaat? En op welke manier willen zij dit toepassen?
Misschien is een digitale aanpak geeneens de beste keuze, maar om dat te weten heb je tenminste de basiskennis nodig over de mogelijkheden
Samen bouwen aan een digitale toekomst
Hoe het ook zij, digitaal lesgeven is onvermijdelijk als de particuliere opleidersbranche van Nederland voorbereid wil zijn op de behoeftes van nu en de toekomst. Tijdens de “Are you Digital?” bootcamp werd als advies meegegeven in ieder geval op zoek te gaan naar antwoorden en niet bang te zijn voor verandering. Begin klein. Ga het gesprek aan met je collega’s en omarm de transitie. Alleen dan sta je klaar voor de toekomst.