Op 31 december 2024 eindigt de Tijdelijke regeling aanvullende dienstverlening. 2024 is daarmee het laatste jaar waarin de RMT’s gebruik kunnen maken van het personeels-/bedrijfsvoeringbudget en het ontschot budget. Als NRTO-lid kunt u via UWV gebruikmaken van het inkoopbudget (ontschot budget) voor bestellingen bij door UWV gecontracteerde leveranciers. Daarnaast kunt u via UWV ingekochte diensten declareren bij de Kassier. SZW verzoekt alle financiële verplichtingen zoveel mogelijk in 2024 door de partners te laten declareren bij de Kassier. Declaraties die in november 2024 worden ingediend, worden nog in dat kalenderjaar verwerkt.
Voor trajecten die doorlopen in 2025 en waarbij facturatie (deels) in dat jaar plaatsvindt, zijn er twee momenten om declaraties in te dienen bij de Kassier: dinsdag 15 juli 2025 en vrijdag 28 november 2025. Het moment van 28 november is gekozen om de Kassier voldoende tijd te geven de declaraties te verwerken en uit te betalen in 2025. Declaraties die na 28 november 2025 worden ingediend, zullen uit eigen middelen gefinancierd moeten worden.
Striktere voorwaarden per direct van kracht
Om gebruik te maken van de UWV-overeenkomsten voor dienstverlening binnen het RMT, gelden vanaf nu de volgende voorwaarden:
- De startdatum van een re-integratie- en/of scholingsdienst moet uiterlijk op 31 december 2024 liggen. Dit geldt ook voor eventuele aanpassingen op een lopende dienst.
- Alle diensten moeten uiterlijk op 31 augustus 2025 zijn afgerond. Dit houdt in dat UWV op deze datum over zowel de eindrapportage als de (eind)factuur moet beschikken.
- Houd bij het inzetten van dienstverlening rekening met bovenstaande data.
Actieve monitoring en aanpassing van instructies
Als een bestelling niet voldoet aan de genoemde voorwaarden, zal UWV de inkoop niet meer faciliteren. Om financieel risico te voorkomen, zal UWV een actief monitoringsproces inrichten om ervoor te zorgen dat de gemaakte kosten tijdig bij de Kassier gedeclareerd worden.