‘De industrie staat voor grote uitdagingen: personeelstekorten, verduurzamingseisen, nieuwe technologieën als AI en onzekerheid op de internationale handelsrelaties. Wanneer je opleiden strategisch inzet en vanuit heldere doelen je opleidingsvisie neerzet, behaal je veel meer concrete resultaten. Je toekomstige en huidige werknemers kunnen een sleutel tot succes zijn voor een aantal van deze uitdagingen!’ Aan het woord is Roy Pollmann, directeur Centrum bedrijfstrainingen – Cbt Resultaat uit opleiden., die vertelt over de visie en aanpak van Cbt. De private opleider zoekt actief de samenwerking met de opdrachtgever, om van leverancier naar businesspartner te gaan. Hieronder lees je over zelfgemaakte instructievideo’s bij Royal Vaassen, besparing bij Bettinehoeve door het verkorten van de C.I.P.-reiniging en ten slotte over verbeterde zuivering van proceswater bij Attero. Deze bijdrage verscheen eerder bij het Actieplan Groene en Digitale banen.
Samenwerken binnen het bedrijf
‘Deelnemers op de vloer hebben veel kennis over waar verbetermogelijkheden zitten. Soms missen ze de kennis om dit goed te onderzoeken, te onderbouwen of de oplossing hiervoor te vinden in bijvoorbeeld nieuwe technologieën of verbetermethodieken. Wanneer je mensen vanuit de doelen kennis en vaardigheden meegeeft en door opdrachten concreet laat meedenken, zien wij dat er grote én onderbouwde verbetermogelijkheden naar boven komen. Wanneer het bedrijf deze vervolgens goed oppakt en de mensen hierin zelf een rol geeft, groeit daarnaast ook de trots en de betrokkenheid van de medewerkers enorm. En zal het collega’s stimuleren om dit ook te gaan doen! Dit verhoogt de betrokkenheid van bestaande medewerkers én heeft positieve invloed op het beeld dat potentiële kandidaten over de organisatie krijgen.’
Wisselwerking werkvloer en opleiding leidt tot win-winscenario
‘Helaas hebben veel bedrijven hun doelen met opleiden niet scherp of slechts losjes verbonden aan de bedrijfsdoelen. Daarbij laten ze kansen liggen. Veel opdrachten die uitgewerkt worden tijdens trainingen en/of opleidingen zijn te algemeen of verdwijnen -nadat ze op niveau zijn nagekeken- in de la. Hier laten bedrijven heel veel liggen als het gaat om resultaat uit opleiden en verbeteringen binnen de eigen organisatie. De plannen zijn er vaak, maar worden onvoldoende gezien door de juiste mensen en daardoor niet op haalbaarheid beoordeeld. Een goede leercultuur en structuur is van belang om dit soort kansen te kunnen pakken en realiseren.’
Van leverancier naar businesspartner
Cbt Resultaat uit opleiden en Royal Vaassen werken al jaren samen. Wat begon met het opleiden van operators in de BBL-route (in samenwerking met ROC Midden Nederland) is verder gegroeid naar een brede samenwerking waarin Royal Vaassen de leeromgeving van Cbt inzet en breed de trainingen inzet in het opleiden van hun medewerkers. De vraag, en daarmee de samenwerking, veranderde in de jaren waarbij ingespeeld werd in de moderne behoeften. Van: We willen mensen opleiden tot operator (en tot een bepaald mbo-niveau), naar: We hebben als bedrijf doelen; hoe kan opleiden daar een effectieve bijdrage aan leveren? Hierdoor veranderde Cbt van leverancier naar businesspartner in het opleiden.
‘Hoe we dit doen? Door te sparren en samen kritisch te kijken naar de doelen, doelgroep, de wijze van opleiden en hoe het geleerde op de vloer toegepast kan worden.’
Royal Vaassen; procesverbetering en standaardisatie door het opleiden van medewerkers
‘Mensen worden niet alleen maar opgeleid om een diploma of certificaat te behalen, maar ook om de bedrijfsdoelen vanuit Royal Vaassen te behalen. Door eigen medewerkers te betrekken bij het opstellen van opdrachten en bijbehorende standaarden (eenpuntslessen, werkinstructies en interne opleidingsbronnen), zijn ze direct betrokken en leren ze óók om na te denken hoe dit op te stellen én te verbeteren. Wanneer de standaarden goed zijn kunnen de werkinstructies bijvoorbeeld ook verfilmd worden en in diverse talen aangeboden worden. Hierdoor zijn ze voor iedereen te begrijpen en direct toe te passen op de werkvloer. De acteurs zijn de werknemers zelf, waardoor het product gedragen ook door hen gedragen wordt.’
‘Een aantal opgeleide operators heeft zichzelf binnen het bedrijf opgewerkt tot “proceseigenaar”; een operator die zich specifiek inzet voor standaardisatie van de werkzaamheden en het verbeteren van zijn eigen werkplek. De proceseigenaren zijn ook het eerste aanspreekpunt voor de proces- en producttechnologen. In hun rol zorgen de proceseigenaren onder andere voor instructiematerialen en leveren ze input voor de trainingsbronnen die middels e-learning worden aangeboden. De proceseigenaren zitten hier periodiek voor bij elkaar. Bij deze meetings schuiven ook de technologen aan, of op afroep de HSE-manager, of Q-manager. Afhankelijk van de topics die spelen.
Leveren van input voor trainingsmaterialen doen ze niet alleen in de vorm van tekst en statisch beeldmateriaal, maar ook middels een instructiefilmpje als het beter overkomt. Dat instructiefilmpje levert ook weer input voor de leeromgeving.’
‘Onlangs hebben de proceseigenaren een “line clearance” procedure opgesteld waarbij in een tijdlijn is neergezet wie welke werkzaamheden op welk moment moet uitvoeren om tot een goede line clearance te komen. Deze line clearance is van groot belang bij het productieproces van hoogwaardige verpakkingsmaterialen voor de voedingsindustrie.
Los van het leveren van input, lopen de proceseigenaren periodiek een week in de dagdienst. Tijdens deze week krijgen de proceseigenaren meer zicht op de kennis en vaardigheden binnen de andere ploegen en kunnen ze efficiënter komen tot standaardiseren en verbeteren van de processen. Het is mooi om te zien dat deze stappen niet alleen leiden tot standaardiseren en verbeteren, maar ook leiden tot een grotere waarde van eigenaarschap en betrokkenheid.’
Bettinehoeve: Opleidingsopdracht leidt tot enorme besparing
Ook bij de Bettinehoeve wordt opleiden gekoppeld aan bedrijfsdoelstellingen. Voor veel organisaties zijn het continue verbeteren van bedrijfsprocessen een uitdaging, maar niet voor de Bettinehoeve. Ad Buis, Allround Operator Spraydryer, heeft onlangs het keuzedeel Lean en Creatief afgerond. Het keuzedeel maakt onderdeel uit van de Operator opleiding van Cbt waar (nieuwe) medewerkers leren hoe ze op een creatieve manier het bedrijfsproces verbeteren door de klant centraal te stellen. Ze leren op een vindingrijke manier nieuwe oplossingen te bedenken voor problemen of vraagstukken. De verbeteropdracht van Buis ging over het invoeren van een gestandaardiseerde werkmethode met als doel het verkorten van de C.I.P.-reiniging van de indamper met behoud van kwaliteit van de reiniging. Zijn verbeteropdracht werd opgepakt door het bedrijf en levert Bettinehoeve jaarlijks een enorme besparing op.
Door scholing is het rendement waterzuivering van proceswater 6% gestegen
Het landelijk en internationaal opererend milieubedrijf Attero is ruim 90 jaar actief in het terugwinnen en hergebruiken van de energie en grondstoffen uit afval. Ze zijn marktleider in Nederland als het gaat om de verwerking van diverse afvalstromen op een efficiënte en duurzame wijze. In samenwerking met Cbt biedt het bedrijf zijn medewerkers opleidingen tot Operator A, B en C.
‘Door de opleiding krijg je een andere denkwijze. De opleiding kreeg meteen meerwaarde doordat ik mijn scriptie in de praktijk kon toepassen’, aldus Dennis Kammer, Operator bij de Was- en vergistingsinstallatie in Groningen. ‘Het is goed voor je ontwikkeling. Het helpt je bij je toekomst, je werkplek en om beter je werk te kunnen doen. Twee weken geleden heb ik mijn scriptie verdedigd en heb ik het examen met goed resultaat afgesloten. Daarmee heb ik nu Operator A, B én C op zak.’ Met zijn scriptie heeft Kammer problemen met de waterzuivering voor proceswater kunnen oplossen, waardoor het rendement van de zuivering met 6% is verbeterd.
Samen werken aan bedrijfsdoelen door scholing
Cbt is ervan overtuigd dat je een opleider niet alleen moet zien als leverancier die kennis, vaardigheden en certificaten komt leveren, maar als partner in het opleiden van de mensen en het behalen van de doelen die je daarmee hebt. Je leidt je mensen niet alleen op voor een diploma of certificaat, je doet dit omdat je daarmee iets wilt behalen! Minder verstoringen, meer output, minder waste, duurzamer produceren, minder incidenten of 0 ongelukken.
‘Wij geloven dat het goed en continu opleiden/ontwikkelen van medewerkers bijdraagt aan het realiseren van de strategische doelstellingen binnen organisaties.’, besluit Pollmann zijn verhaal.