Online marketing, hoe pak je dat nou aan? Met deze vraag vanuit haar leden ging de Bouwend Nederland Academy op zoek naar een geschikte opleider die hen hiermee verder kon helpen. Die vonden ze in NRTO-lid IPro Training NL, een ict-opleider gespecialiseerd in IT-trainingen en IT-omscholing. Sociaal IT-ondernemer Marcel G. Buijs (IPro Training NL) en opleidingscoördinator Esther Zeemeijer (Bouwend Nederland) lichten toe hoe zij samenwerken en welke rol de leerbehoefte vervult. De training kon rekenen op een hoge klanttevredenheid met een waardering van een 9 en is daarmee een succes te noemen.
De behoefte is groot
De Bouwend Nederland Academy is de opleidingstak van branchevereniging Bouwend Nederland (Zoetermeer). Dit is de vereniging van bouw- en infrabedrijven met ongeveer 4.600 aangesloten bouw- en infrabedrijven de grootste ondernemersorganisatie in de bouw. De Academy hecht veel waarde aan een Leven Lang Ontwikkelen, hiervoor zijn zij opgericht. Ze bieden leden diverse scholingsmogelijkheden op het gebied van management leergangen, duurzaamheid, veiligheid, sociale zaken & HRM, bedrijfsvoering en vaardigheden en WkB. Dit doen ze met klassikale trainingen, incompany trainingen, e-learnings en specifieke trainingen voor (toekomstige) bestuurders.
Leden zijn zeer te spreken over deze service en maken er dan ook veelvuldig gebruik van. “Bij Bouwend Nederland weten we bovendien precies hoe we moeten inspelen op de behoeften van onze leden, dit heeft voor hen de prioriteit, aldus Esther Zeemeijer”. Door onderzoeken vooraf is inzichtelijk waar de leerbehoefte ligt, en zo kwamen ze erachter dat online marketing een belangrijk thema is. Veel bouwbedrijven verzorgen namelijk zelf hun online marketing en willen dat graag professioneel aanpakken.
Samenwerken is een logische keuze
Dit was het startpunt voor de samenwerking met IPro Training NL met de Training Online
Marketing (TOM). Deze opleider verzorgt praktische IT-trainingen en vormt hiermee een goede match met de dagelijkse praktijk van de leden. De onderwerpen en praktische aanpak sluiten namelijk prima aan bij het praktijkleren van de leden. Met de laptop open wordt de theorie gelijk in praktijk gebracht. Onderwerpen die tijdens de training behandeld worden:
- Hoe val je op tussen alle andere bouw- en infra-organisaties?
- Wordt jouw website goed gevonden door de zoekmachines?
- Hoe kun jij jouw positie in zoekmachines verbeteren?
- Hoe krijg je inzicht in het online gedrag van je bezoekers?
“Deze aanpak is voortgekomen uit mijn ervaring als hogeschooldocent. Klassen met 30 studenten is gewoon te groot op meerdere vlakken. Dat wilde ik als zelfstandig ondernemer graag anders doen”, geeft Marcel Buijs aan.
Reviews
De beoordelingen laten zien dat de training een hoge waardering krijgt, het gemiddelde cijfer komt uit op een 9. Een mooie bevestiging van de samenwerking tussen beide opleiders. In november wordt een nieuwe reeks bijeenkomsten ingepland zodat een nieuwe lichting deelnemers hun online marketing kunnen verbeteren. Hieronder een kleine greep uit de geschreven reviews door de deelnemers, welke openbaar zijn via het platform Klantenvertellen.
Intensieve training, veel geleerd en nu zelf aan de slag!
“Heel veel geleerd van Marcel. Door de kleine groep was het mogelijk om op specifieke vragen in te gaan. Een aantal tools aangereikt gekregen en besproken en direct toegepast voor het eigen bedrijf. Door deze training en de online tools kan ik zelf aan de slag met Google search, analytics en SEO. Mocht ik ooit een bureau inschakelen, dan is het makkelijker om hun werkzaamheden te beoordelen”.
Een top cursus, waarbij er een hele nieuwe wereld voor me is open gegaan!
“Marcel heeft de cursus erg goed opgebouwd met een stukje theorie en vooral veel praktijk.
Na deze cursus kan je daardoor echt zelfstandig aan de slag met alle verschillende tools die je tijdens de training aangereikt krijgt”.
Ontzettend leerzaam en relevant!
“Ik heb een leerzame drie lesdagen gehad. Er werd heel erg met je meegekeken om te kijken of het goed ging, en Marcel heeft heel erg veel handige tips gegeven”.