Home » Algemeen » Klassikaal en e-learning combineren: zo doet Rea College het met Soofos

Klassikaal en e-learning combineren: zo doet Rea College het met Soofos

Wie zegt dat je moet kiezen tussen klassikaal of online onderwijs? Rea College laat zien dat het allebei kan. Bij hen kan iedereen terecht die graag een vak wil leren, maar niet in het reguliere beroepsonderwijs terechtkan. Om hun studenten nog beter te ondersteunen, werken ze ook met Soofos Teams van NRTO-lid Soofos (een van de grootste e-learningplatformen van Nederland). In dit artikel lees je meer over hoe die combinatie werkt.

Win-winsituatie

Rea College streefde ernaar om hun speciaal ontworpen onderwijsprogramma’s zowel betaalbaar als toegankelijk te maken voor een bredere groep studenten. De integratie van Soofos Teams is een strategische zet om deze doelen nog beter te bereiken. “Onze deelnemers volgen maatwerk onderwijs en hiervoor kochten we altijd losse cursussen in. Omdat het goedkoper is om te bundelen en deelnemers zo alle cursussen kunnen volgen, zijn we overgestapt op Soofos Teams,” legt de coördinator van Rea College uit. Door cursussen te bundelen, verminderen ze de kosten aanzienlijk, wat hen in staat stelt om hun onderwijsbudget effectiever in te zetten.

Motivatie is essentieel in elke leeromgeving zowel online als klassikaal. “We zien dagelijks dat het ontvangen van een certificaat daaraan bijdraagt. Toch leuk, zo’n papiertje of Pdf’je dat je kunt delen, bijvoorbeeld op LinkedIn.” Bij het Rea College volgen studenten de cursussen stapsgewijs en op hun eigen tempo, beginnend met basisprogramma’s. ”Onze deelnemers volgen stap voor stap, op eigen tempo de cursussen. Meestal starten ze met Photoshop, daarna InDesign, enzovoorts. Deze maatwerkoplossing werkt goed: ze behalen certificaten en in de praktijklessen en op stage passen ze het geleerde toe.” Die combinatie is goud waard als het om motivatie gaat.

Route-Educatie-Arbeid

Het REA College is ontstaan als samenwerkingsverband tussen Bartiméus, Heliomare en Pluryn en heeft 12 locaties in heel Nederland. Ze opereert onafhankelijk van deze organisaties en zoekt ook nadrukkelijk de samenwerking met andere partijen op zoals partners in het bedrijfsleven, ROC’s, het UWV en gemeentes. REA staat voor Route-Educatie-Arbeid. De eindbestemming is een baan, de route is een beroepsopleiding. Het slagingspercentage bedraagt 90% en meer dan 60% van de afgestudeerden vindt een reguliere baan. De succesformule? Een werkwijze van 3 stappen: samen bekijken naar wat iemand graag doet/goed in is – een beroepsopleiding op maat – ondersteuning bij het vinden van een baan.

Toegankelijkheid en vrijheid voor studenten

De overstap naar Soofos Teams bracht ook een belangrijke verandering in hoe studenten toegang krijgen tot leren. “We willen dat studenten zich blijven ontwikkelen en een goede basis leggen om in het werkveld aan de slag te kunnen. Soofos Teams maakt dit mogelijk door een uitgebreide bibliotheek van cursussen aan te bieden die onze studenten naar behoefte kunnen verkennen.” De integratie verliep soepel en ze konden vrijwel direct aan de slag. “Soepele integratie en het gemak van de set-up zijn ontzettend belangrijk geweest in onze afweging.” Soofos zegt hierover: “We willen dat onderwijsinstellingen hun onderwijsstrategieën kunnen richten op wat er echt toe doet. Zo kunnen ze effectief uitbreiden en verbeteren zonder dat ze met veel technische rompslomp te maken krijgen. En daar profiteren de studenten ook weer van.” Een van de extra voordelen van Soofos Teams is dat je toegang tot een breed scala aan cursussen krijgt, allemaal via één aanbieder. Dat zorgt voor een meer naadloze leerervaring, en is een stuk praktischer administratief gezien: ”We hoeven de cursussen niet los meer in te kopen en studenten kunnen meteen door met de volgende cursus.” Doordat deelnemers aan een cursus verder kunnen werken wanneer het goed uitkomt, hoeven ze nooit met tegenzin of tijdsdruk door een hoofdstuk te lopen. ‘De resultaten zijn goed; doordat ze de programma’s op eigen tempo kunnen doorlopen behalen ze certificaten, wat bijdraagt aan hun scholingsresultaat en ontwikkeling.”

De website van de NRTO maakt gebruik van cookies
Cookies Instellen
Aanvaard alle cookies
De website van de NRTO maakt gebruik van cookies.
Cookies instellen
Aanvaard alle cookies